HSS:n Keskiviikkokisojen kevätkausi on purjehdittu. Norna osallistui esimerkillisesti lähes kaikkiin kisoihin ja on kokonaispisteissä nyt sijalla 6. ja viisvitosten joukosta ykkösenä.
Keskiviikkokisojen pisteet on julkaistu HSS:n sivuilla.
Your Custom Text Here
HSS:n Keskiviikkokisojen kevätkausi on purjehdittu. Norna osallistui esimerkillisesti lähes kaikkiin kisoihin ja on kokonaispisteissä nyt sijalla 6. ja viisvitosten joukosta ykkösenä.
Keskiviikkokisojen pisteet on julkaistu HSS:n sivuilla.
Turussa pari viime vuotta aktiivisena pyörinyt korjaustyö on viimein valmistunut ja kaksi upeaa 1950-luvun alkukauden viisvitosta on laskettu jälleen vesille.
Skylark vesillelaskuvalmiina (kuva Filip Blomquist)
Ensimmäiseksi ehti Rettigien omistukseen palannut Skylark, joka on entisöity alkuperäiseen asuunsa Forum Marinumin suojissa. Vene on viimeistä piirtoa myöten 1950-luvun asussaan ja muun muassa jossain vaiheessa lyhennetty perä on palautettu.
Trial palaa veteen 30 vuoden jälkeen (kuva Tero Toivonen)
Vain hieman Skylarkin jälkeen vesille pääsi Trial, joka on viettänyt kymmeniä vuosia kuivilla menetettyään mastonsa joskus 1970-luvulla. Vene on korjattu upeaa kuntoon ja se saa nykyaikaisen alumiinimaston vielä tämän kesän aikana. Veneen kunnostuksen toteutti Tero Toivonen.
Molempien veneiden odotetaan palaavan kisaradoille heinäkuun lopussa ASS:n juhlavuosiregatassa.
Kaikki 5.5-purjehtijat kutsutaan kevätkokoukseen torstaina 27.4.2017 kello 18.00 alkaen. Tarkempi paikka julkistetaan myöhemmin.
Kokouksen esityslista
Kesän 2017 alustava kilpailukalenteri näyttää tältä
AIkaa | Kisa |
---|---|
Kesä- ja elokuussa | HSS Keskiviikkokisat |
Kesä- ja elokuussa | ASS Tiistaikisat |
17-18.6 | R-Regatta |
1-2.7 | Helsinki Regatta |
7-9.7 | Hangon Regatta |
27-29.7 | Suomi 100 -regatta, Luokkamestaruus, ASS |
5-6.8 | Sampanjaregatta |
12.8 | Viaporin Tuoppi |
26-27.8 | Kruunuvuorenselän Regatta |
29.8-8.9 | Kultapokaali- ja MM-kisat, Benodet, Ranska |
Mahogany Yachting Society ry/rf:n messuteema on Suomi 100 vuotta. Esillä on Tasavallan presidentin veneitä sekä Andros-teemaa, kiiltävää mahonkia niin salonkivene, racer ja purjeveneen muodossa.
MYS-osasto ja Skylark Vene17-messuilla (kuva MYS)
Viime vuonna esillä ollut Skylark on nyt uudestaan esillä mittava entisöinti valmistuneena. Lisäksi koko messujen ajan pyörii dia-esitys Jarl Lindblomin suunnittelemista veneistä.
MYS:n veneet löytyvät osastolta 7d146, jossa pääsee tutustumaan seuraaviin veneisiin:
• Kultaranta, C.Andree, Andree & Rosenqvist Ab v. 1921
• Kultaranta II, Gösta Kyntzell, Ludwig Wilenius, Borgå Båtvarv, 1929
• ESS-båt, Gideon Forslund, Forslunds varv, 1959
• Int 5.5m Skylark, Jarl Lindblom, Åbo Båtvarv v. 1951
Nisse Häggblomin Outboard Museum on viime vuosien tapaan paikalla, jossa tänäkin vuonna paljon hienoja moottoreita jokaisen moottorien ystävän makuun.
Klassikko-ohjelma huipentuu lauantaina 11.2.2017, jonka ohjelma on seuraava:
• Klo 11.00-11.15 KlassikkotodistusJen jako esitteillä oleville veneille. Paikalla K-Raadin, Museoviraston ja Forum Marinumin edustajat.
• Klo 11.15-11.30 MYS Kunniajäsenen nimitys. Paikalla myös aiemmat kunniajäsenet Lauri Kiiski ja Nisse Häggblom.
• Klo 11.30-12.00 Yrjö Klipin esitelmä aiheesta Purjehduksen merkitys 100v itsenäiselle Suomelle.
• Klo 12.00-13.30 John Lindblomin esitelmä isänsä Jarl Lindblomin suunnittelemista veneistä.
Suomen 5.5-yhdistyksen syyskokous järjestettiin 7.12.2016 Suomenlinnan upseerikerholla. Paikalla oli kaksitoista jäsentä ja Turun kasvava viisvitoslaivue oli hyvin edustettuna. Ville Harkke, Trialin uusi omistaja, valittiin hallituksen varapuheenjohtajaksi edustamaan Turun laivuetta.
Syyskokous koolla Suomenlinnassa
Syyskokouksen tärkeimpänä tapahtuma jaettiin päättyneen kauden palkinnot. Luokkarankingin voitti Norna ja 50-luvun veneiden rankingin Kisen. Kisen nappasi myös HSS:n Keskiviikkokisasarjan voiton.
Kokouksessa käytiin myös alustavasti läpi vuoden 2017 kisakalenteria. Luokkamestaruuskisat päätettiin järjestää ASS:n juhlavuosiregatassa Turussa, jonne luonnollisesti toivotaan osallistujia myös pääkaupunkiseudulta.
Carl-Olaf Granfeltin suunnittelema, jo vuonna 1951 rakennettu, Trial on esillä kuluvana viikonloppuna järjestettävillä Turun VeneExpo-messuilla.
Trial on peruskorjauksen jäljiltä upeassa kunnossa (kuva Tero Toivonen)
Usean vuosikymmenen kuivillaolon jälkeen Trial on peruskorjattu upeaan kuntoon Tero Toivosen toimesta TT-puuvenepalvelulla. Kunnostustyöstä kerrotaan tarkemmin yhtiön omilla nettisivuilla, kannattaa tutustua!
Trial on ensimmäisiä viisvitosia, jossa on negatiivinen peräpeili (kuva Tero Toivonen)
Suomen 5.5-yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous järjestetään 7.12.2016 kello 18.00 Suomenlinnan upseerikerholla.
Vuosikokouksen esityslista
HSS:n ja Suomenlinnan Pursiseuran viisvitoset osallistuivat päättyneellä kaudella aktiivisesti Helsingfors Segelsällskapin Keskiviikkokisoihin. Lopputuloksissa 5.5m-luokan veneet nappasivat kokonaisrankingissa sijat 2.-4.
Sijoitus | Vene | Luokka | Pisteet |
---|---|---|---|
1. | Hui-Hai | Hai | 20 p. |
2. | Kisen | 5.5m | 14 p. |
3. | Norna | 5.5m | 12 p. |
4. | Vis-a-vis | 5.5m | 11 p. |
4. | Myrskylintu | Hai | 11 p. |
Klassikkorekisteriä ja K-merkintää hallinnoiva K-Raati kokoontuu seuraavan kerran perjantaina 25.11.2016. Lähettämällä hakemuksen hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen kokousta, varmistaa että hakemus saadaan käsiteltyä seuraavassa kokouksessa.
Hakuohjeet löytyvät MYS:n sivuilta.
Klassisille veneille tarkoitettu Klassikkorekisteri sekä kulttuurihistoriallisesti merkittäville veneille tarkoitettu K-merkintä on saatettu alulle ja käytännön kartoituksesta, sekä rekisterin ylläpidosta vastaa Mahogany Yachting Society MYS ry/rf. MYS tekee asiassa yhteistyötä Museoviraston sekä Forum Marinumin kanssa.
Pitkän ajan suunnitelma on saattaa rekisterissä olevien veneiden tiedot osaksi Museoviraston ylläpitämää rekisteriä. Klassikkorekisteri ja K-merkintä hakemukset käsittelee nimetty asiantuntijalautakunta, jossa on erikoisosaamista liittyen veneenrakennukseen, veneensuunnitteluun, purjevenetietoon, moottorivenetietoon, entisöintiin, kulttuuriperinnön säilyttämiseen, historiaan, julkaisutoimintaan, valokuvaukseen ja näyttelytoimintaan.
Turussa TT-puuvenepalvelulla kunnostettavana oleva Trial on saanut uuden omistajan ja palaa näillä näkymin kilparadoille jo kaudella 2017. Uusi omistaja on turkulainen Ville Harkke. Villellä on kova purjehdus- ja kilpailutausta, hän on purjehtinut syntymästä asti, kilpaillut 70-luvun loppupuolelta alkaen ensin eri avomeriveneissä ja sittemmin myös ratakisoja kovatasoisilla X-99:llä ja Melges24:lla.
Runko alkaa olla valmis (kuva Tero Toivonen)
Trialilla on tarkoitus ajaa joitakin kisoja per kausi, mukaanlukien kansaivälisiä, jos sattuvat lähiseuduille. Trial tulee TPS:n lipun alle ja kotisatama on Kaarinassa, mutta säilytyspaikka määräytynee eniten sparrauskumppanien mukaan. TurunForum Marinumissa valmistumassa oleva Skylark on yksi mahdollinen harjoitusvastustaja ja puoltaisi paikkaa Pukinsalmessa.
Seuraavaksi rakennetaan kansi ja heloitus (kuva Tero Toivonen)
TT-puuvenepalvelulla Trialille on tehty 1950-luvun veneille tyypillinen täysi peruskorjaus, emäpuu on korjattu, kaikki kölitukit ja kölin perästeevi vaihdettu ja laudoitus rimoitettu sekä osa painokaarista uusittu. Syksyn ja talven aikana veneeseen rakennetaan vielä uusi kansi ja teetetään nykyaikainen alumiiniriki. Trialille on myös alkuperäinen 1950-luvun puumasto, mutta se jää näillä näkymin käyttämättä.
Trialiin on mahdollista tutustua tarkemmin Turun VeneExpo -messuilla 10-13.11. TT-puuvenepalvelun messupisteellä.
Tämän vuoden Kruunuvuorenselän regatta tarjosi kaksi täysin erilaista purjehduspäivää. Lauantaina rataa riepotteli kova, jopa lähes kolmenkymmenen solmun myrskytuuli ja sunnuntaina oli mitä kaunein heinäkuun keli. Lauantaina purjehdittiin vain yksi lähtö, sunnuntaina kilpailukutsun mukaiset kaksi lähtöä.
Norna ja Kisen kohtaavat (kuva Jorma Rautapää)
Viisvitosten kilpailut painottuivat sunnuntaihin, jolloin mukana olivat Norna, Kisen ja Vis-a-vis. Norna voitti suosiollisessa tuulessa päivän molemmat lähdöt, mutta lauantain DNS painoi lopullisissa pisteissä liikaa. Luokkavoiton vei Kisen ja kolmantena oli Vis-a-vis, jonka vauhti kärsi rikkoutuneesta spinaakkerista.
Viisvitosten kausi jatkuu vielä HSS:n Keskiviikkokisoissa syyskuun puoleen väliin asti.
Viisvitosluokan maailmanmestaruuskisat purjehdittiin tänä vuonna Tanskassa. Tapahtuma oli samalla osa Tanskan kuninkaallisen pursiseuran (KDY) 150-vuotisjuhlia ja 5.5m-luokan vuoden 1961 MM-kisojen, jotka pidettiin samassa paikassa, 50-vuotisjuhla.
Skovshovedin kisasatama kisalähdön alla (kuva Andrea Nordman)
MM-kisoihin osallistui tänä vuonna kaikkiaan 35 venekuntaa, joista kolme Suomesta. Johan Gullichsenin Addam4-venettä kipparoi ahvenanmaalainen Henti Lundberg. Klassikoissa osallistuivat Roope Juhonen Lottenilla ja Matti Muoniovaara uudella veneellään Scatoulitsalla.
Upouusi bahamalainen "New Moon" purjehtii ensimmäisenä ulos satamasta (kuva Andrea Nordman)
MM-kisat purjehdittiin Juutinrauman-salmessa ja kisarata sijaitsi aivan sataman edustalla. Kisoja vaivasivat melko heikot tuulet, jotka lisäksi puhalsivat maan puolelta aiheuttaen kääntelevää ja epätasaista tuulta. Useampia lähtöjä jouduttiin lykkäämään ja muutama jäi kokonaan purjehtimatta.
MM-kisat voitti XXX ja Skandinaavinen kultapokaali jäi isäntämaahan, sen voitti tanskalainen Bo Selko. Paras suomalainen oli Henti Lundberg, Tomas Hacklin ja Timo Telkola sijalla 4, Roope Juhonen ja Matti Muoniovaara jäivät 34. ja 35. sijalle kokonaistuloksissa. Juhonen joutui keskeyttämään törmäyksen seurauksena ja Muoniovaara välinerikosta johtuen.
Viisvitosten rankingiin saavat osallistua kaikki Suomen 5.5m-yhdistyksen jäsenet. Rankingiin lasketaan tavallisesti pääkaupunkiseudun suurimmat kisat: R-Regatta, Helsinki Regatta, Sampanjaregatta, Viaporin Tuoppi ja Kruunuvuorenselän Regatta. Rankingin voittanut venekunta palkitaan vuosittain syyskokouksessa.
Vis-a-vis on menestynyt erinomaisesti HSS:n Keskiviikkokisoissa (kuva Sanna Kaitakari)
Ranking-sarjoja on kaksi, kaikille viisvitosille yhteinen Edward Cederlund pris -ranking sekä 1950-luvulla rakennetuille viisvitosille oma Arthur E. Nikanders minnespris -ranking. HSS:n Keskiviikkokisoissa kilpaillaan lisäksi omasta Onsdagskålenista.
Sijoitus | Vene | Pisteet |
---|---|---|
1. | Norna | 24,6 |
2. | Addam4 | 21,5 |
3. | Kisen | 18,8 |
4. | Vis-a-vis | 15,0 |
5. | Lotten | 13,7 |
6. | Scatoulitsa 4 | 11,2 |
7. | Rush VI | 2,5 |
(Tulokset päivitetty 8.9.2016)
Viisvitosluokan ranking-pisteet lasketaan soveltaen ISAF:n Appendix A:n mukaista Bonus Point System:iä.
Jokaisesta purjehditusta lähdöstä saa yhden pisteen, mikäli mukana on vähintään kaksi viisvitosta, ja sitä enemmän, mitä paremmin sijoittuu ja mitä enemmän veneitä lähtöön osallistuu. Pisteet lähdöistä on nähtävissä täältä.
Osallistujia | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sijoitus | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | 0,0 | 2,5 | 3,8 | 5,0 | 6,1 | 7,0 | 7,8 | 8,5 |
2. | 1,0 | 2,3 | 3,5 | 5,5 | 6,3 | 7,0 | 7,5 | |
3. | 1,0 | 2,2 | 3,3 | 4,2 | 5,0 | 5,7 | ||
4. | 1,0 | 2,1 | 3,0 | 3,8 | 4,5 | |||
5. | 1,0 | 1,9 | 2,7 | 3,4 | ||||
6. | 1,0 | 1,8 | 2,5 | |||||
7. | 1,0 | 1,7 | ||||||
8. | 1,0 |
Rankingiin lasketaan kaikki pursiseurojen järjestämät ISAF:in sääntöjen mukaan purjehdittavat kilpailut, joihin osallistuu vähintään kaksi suomalaisen pursiseuran lipun alla purjehtivaa viisvitosta ja kansallisen rankingin pisteet lasketaan aina vain suomalaisten veneiden kesken.
Tämän vuoden Viaporin Tuoppi purjehdittiin poikkeuksellisen kovassa kelissä. Tuuli nousi koko lauantain ajan ja oli startin aikoihin 11-12 m/s ja saavutti huippunsa noin kello 14, jolloin puuskissa oli jopa 17 m/s.
Rush ja A-vene Bellona Särkänsalmessa (kuva Jorma Rautapää, Sail and sea)
Viisvitosia oli ilmoittautunut viisi venekuntaa, mutta lopulta kisaan starttasivat vain Rush VI ja Vis-a-vis. Muissa luokissa kato oli vielä kovempi, esimerkiksi kutosista starttasi vain yksi vene, joka sekin keskeytti, ja vitosista ei startannut yksikään vene.
Kova tuuli ja korkea aallokko koettelivat veneitä ja miehistöjä, eikä pieniltä haavereilta vältytty. Molemmat viisvitosmiehistöt pääsivät kuitenkin maaliin asti.
Rush VI voitti oman luokkansa ja myös kaikki muut saman lähdön veneet ja saapui maaliin ajassa 2.04.35. Vis-a-vis oli vajaat 9 minuuttia hitaampi. Tämän vuoden purjehdusaikoja voi verrata vaikka huomattavasti kevyempään viime vuoteen, jolloin rata-ajat olivat lähempänä neljää tuntia.
Carl-Erik ja Einar Ohlsonin suunnittelema FIN-41 Remi on myynnissä. Veneen alkuperäinen nimi on Sünnschien ja se on rakennettu kilpailemaan Saksan olympiapaikasta Tokion olympialaisissa vuonna 1964. Olympiakarsinnoista voittajana selvisi Herbert Reichin G-12 Subbnboana, mutta Sünnschienin tilaaja Rudolf Harmsdorf kilpaili veneellä 1970-luvulle asti.
Harmsdorfin parhaat arvokisasaavutukset Sünnschienillä olivat MM-kilpailujen neljäs sija vuonna 1965 ja toinen sija vuonna 1966. Vuoden 1968 olympialaisissa Harmsdorf sijoittui neljänneksi Britton Chance Jr:n piirtämällä samannimisellä veneellä.
Remi Viaporin Tuopissa 2013 (Kuva: Juha Ylitalo)
Remi on rakennettu Schelinin veljesten omistamalla Kungsörsin telakalla Ruotsissa. Tuohon aikaan telakalla rakennettiin paljon koti- ja ulkomaisten suunnittelijoiden veneitä myös vientiin. Lasikuituveneiden yleistymistä edeltänyt aika oli monille Pohjoismaisille puuvenetelakoille kultaista, nopean kasvun ja kansainvälistymisen aikaa.
Kungsörsin telakka rakensi paljon etenkin ruotsalaisten Ohlsonin veljesten suunnittelemia viisvitosia. Samaan aikaan Vatorin telakalla Suomessa 5.5 m-veneiden suunnittelutyö oli jo siirtynyt amerikkalaisten C. Raymond Huntin ja Bill Ludersin käsiin. Kaikkiaan Kungsörsin telakalla rakennettin 1950-1960 -luvuilla 28 viisvitosta, josta merkittävä osa vientiin.
Remi kuuluu Ohlsoneille poikkeukselliseen kolmen veneen sarjaan, joista ensimmäinen myytiin Italiaan (ITA-046 Twins XIII) ja viimeinen Tanskaan (DEN-011 Web III). Kaksi sisaruksista kohtasi pian rakentamisen jälkeen uudelleen, sillä Paul Elvströmin purjehtima vene, jolle Rudi Harmsdorf hävisi ykkössijan vuoden 1966 MM-kisoissa, oli nimenomaan Web III.
Rudolf Harmsdorf myi Sünnschienin Ruotsin länsirannikolle 1970-luvun alussa ja samalla vene nimettiin ensin Västkust Scallala:ksi ja myöhemmin Remi II:ksi. Vene säilyi malliltaan kilpaveneenä eikä sitä koskaan ruffattu, mutta sitä käytettiin lähinnä päiväpurjehduksiin. Eri omistajien kautta vene siirtyi lopulta Tukholman alueelle ja sieltä lopulta Suomeen vuonna 1993.
Veneen merkittävin arvokisasaavutus Suomessa on klassisten veneiden MM-pronssi vuodelta 1995. Vuosina 1993-1996 Remi osallistui 32 viisvitosluokan lähtöön, joista veneellä on 1 ensimmäinen, 2 toista ja 13 kolmatta sijaa, mikä on erittäin hyvä tulos, sillä tuohon aikaan Suomessa kilpaili myös paljon uudemman evoluutio-ikäryhmän veneitä.
Remi vaatii kunnostusta, mutta sen saa jo ensi kaudelle takaisin kilparadalle ja enemmän panostamalla kansainvälisissäkin kisoissa menestyvän veneen.
Lisä- ja yhteystiedot myyntipalstalta.
The Annual General Meeting of our Class Association will be held on Wednesday August 24th 2016, 19:30 at Kongelig Dansk Yachtclub.
The agenda will be circulated at a later date.
We look forward seing you in Denmark.
Kind regards,
Hans-Jurgen Queisser - President
Viikonloppuna 8-10.7 Rush VI osallistui Enoshima Trophy -regattaan Wannseellä, Berliinin ulkopuolella. Purjehduskisat käytiin vaihtelevissa olosuhteissa, ensimmäisenä päivänä lähtöjä jouduttiin perumaan tuulen puutteen vuoksi, seuraavina saatiin jopa 12 m/s tuulia.
Ruuhkaa slööripoijulla (kuva Sören Hese, sailpower.de)
Kisa oli erittäin kovatasoinen, mukana oli entisiä olympia-, Whitbread- ja MM-purjehtijoita ja Wannseen pyörivät tuulet pistivät kaikki purjehtijat koville. Maaliviivalla laivue oli kuitenkin useimmiten parin sadan metrin sisällä, joten kisa oli kokoajan erittäin tiukkaa.
Tuloksissa Italian Volpina oli pidättelemätön, toisen paikan piti Enoshima -pokaalin lahjoittaja Biwi Reich veneellään Subbnboana ja kolmanneksi nousi hienosti Arvid Laurinin suunnittelema Kukururu vuodelta 1953.
"Erittäin hieno tapahtuma, jossa kaikki veneet ovat poikkeuksellisen kauniita ja kaikki purjehtijat poikkeuksellisen mukavia" kommentoi kisaan osallistunut Anders Nordman.
Enoshima Trophysta purjehditaan seuraavan kerran kahden vuoden päästä, näillä näkymin Hollannissa tai Itävallassa.
Kisoista on koottu kaksi erinomaisen laajaa valokuvagalleriaa:
Anders Nordman miehistöineen kilpailee tänä viikonloppuna Berliinissä Enoshima Trophy -regatassa. Kilpailuun on ilmoittautunut kaikkiaan 14 venettä (PDF) Saksasta, Hollannista, Italiasta ja Suomesta.
Wannseen kisasatama (kuva: Anders Nordman)
Enoshima Trophy on kilpailu vuoden 1964 Tokion olympialaisten kunniaksi ja siihen saavat osallistua vain pitkäköliset klassiset viisvitoset, joissa peräsin on kiinni kölissä. Kilpailu myös purjehditaan perinteisellä olympiaradalla, eli kolmioradalla.
Enoshima Trophy (kuva: Anders Nordman)
Rush VI:lla on kilpailussa kovat paineet, sillä he jäivät niukasti toiseksi Saksan Starnberger-järvellä pari vuotta sitten ja kilpailun silloinen voittaja Twins X osallistuu tälläkin kertaa. Nyt on hyvä mahdollisuus maksaa kalavelat!
Kilpailu jatkuu sunnuntaihin asti ja tulokset ovat nähtävissä VSaW:n sivuilla.
The Yacht Club de Cannes is awaiting entries for the 5.5m participation at "Regates Royales", in September 2016.
Racing options do comprise "Regate en Mer" on the 18th & 19th of September and the "French Open" on the 21st, 22nd and 23rd of September. The "French Open" does count for the 2016 edition of the "5-Nations-Cup".
YCC / NOR / Registration
http://www.yachtclubdecannes.org/produit/regates-royales-et-regate-en-mer-5-5mji/
The International 5.5m Class is honoured for having been invited to join the "Regates Royales" event, sponsored by PANERAI.
For many it will be the first time to experience the Cannes waters. With participation as far away as from Canada, the event is expecting boats from 5-7 Nations.
All of us are looking forward to exciting races on the Cotes d'Azur shores.
Sune Carlssonin veneveistämö on rakentanut haastajan tämän vuoden MM-kisoihin, jotka purjehditaan Kööpenhaminassa elokuussa.
Kuva: Sune Carlsson Båtvarv
Veistämö ei ole ensimmäistä kertaa tekemisissä viisvitosten kanssa. Samassa paikassa tehtiin myös vuoden 1968 olympialaisten voittaja Wasa IV.
Uuden veneen nimeksi tuli Wasa V. Vene on rakennettu sandwich-tekniikalla Håkan Södergrenin piirustuksista. Veneen rakentamisesta on hyviä kuvia veistämön Facebook-sivuilla ja vesillelaskusta juttu Search-lehdessä.
Suomen 5.5m yhdistys ry
Finlands 5.5m förening rf
Finnish 5.5m association