Borgå Tippan myynnissä

Gösta Kyntzellin suunnittelema ja Ludwig Wileniuksen itselleen rakentama Borgå Tippan on myynnissä. Vene on ollut pitkään korjattavana ja etsii nyt työlle jatkajaa. Borgå Tippan menestyi hyvin 1950-luvulla ja siitä saisi kauniin ja nopean klassikkoveneen.

 Borgå Tippan etsii uutta omistajaa (kuva Petri Wikström)

Borgå Tippan etsii uutta omistajaa (kuva Petri Wikström)

Borgå Tippan oli Ludwig Wileniuksen rohkea veto uuden veneluokan herättämiseksi eloon. Samaan tapaan kuin Gösta Kyntzell, joka rakennutti pitkän Inga-Lill -sarjansa, Wilenius rakennutti omaan laskuunsa Borgå Tippan -veneet, kilpaili niillä yhden kauden ja myi sen jälkeen suorituskykynsä osoittaneen veneen eteenpäin.

Uusi luokka toi aina uusia tilauksia telakalle ja kaikkiaan Wileniuksen telakalla rakennettiin 1950-luvulla 12 viisvitosta.

Borgå Tippan sai laudoituksensa männystä, jota oli sodan jälkeen paljon paremmin saatavilla kuin tuontitavarana rajoitettu mahonki. Myös samoihin aikoihin Gösta Kyntzellin laskuun samalla telakalla rakennettu Inga-Lill XXXVIII (L-2) tehtiin männystä.

 Vene on mahdollista restauroida tai varustaa nykyaikaisesti kilpakuntoon (kuva Petri Wikström)

Vene on mahdollista restauroida tai varustaa nykyaikaisesti kilpakuntoon (kuva Petri Wikström)

Borgå Tippan siirtyi Porvoosta Helsinkiin Harald Käcklundin omistukseen vuonna 1952 ja liittyi HSS:n kasvavaan viisvitoslaivastoon ja osallistui myöhemmin myös olympialaisten karsintoihin. Esimerkkinä veneen vauhdista vuonna 1954 Borgå Tippan saavutti lähtövoiton Kultapokaali-kisoissa Yngve Paciuksen kipparoimana.

Käcklundilta vene siirtyi Ossian Winterille, joka ruffasi veneen Lindgrenin telakalla Helsingissä ja varusti sen retkeilykäyttöön muun muossa pilssiin asennettavalla "jääkaapilla" ja omalla viiniastiastolla. Vene purjehti Ossian Winterin omistuksessa pitkään Merikarhujen viirin alla ja purjetunnuksella 169.

Vuodesta 1975 eteenpäin veneen omisti Kalevi Westersund ja vene siirtyi HSK:n rekisteriin. Westersundin aikana nopea kevyentuulenvene sai lempinimen "Pikapuikko", jolla nimellä monet edelleen veneen tuntevat.

Vuonna 1984 vene siirtyi Lappeenrannan suunnalle ja oli ensisijaisesti retkipurjehduskäytössä. Tällä hetkellä vene on peruskorjausprojektina maissa.

Veneen mitat:
LOA 9,675 m
LWL 7,363 m
SA 28,86 m2
Paino 1 980 kg
Hinta tarjousten mukaan.

Yhteydenotot Petri Wikström, etu.sukunimi at gmail piste com